sok z imbiru

Imbir na odporność, infekcje, układ pokarmowy i odchudzanie — działanie i stosowanie

Świat ziół od początku istnienia ludzkości zachwycał ją swoją różnorodnością i szerokim spektrum działania. Nic więc dziwnego, że sięgamy po nie chętnie i dziś. Zioła są chętnie stosowane jako alternatywa dla syntetycznych leków, które często mają wiele działań niepożądanych i chociaż nie zawsze są je w stanie zastąpić, w wielu przypadkach są niezwykle skuteczne. Jednym z najdłużej znanych ludzkości ziół jest imbir, który, chociaż dość popularny i obecny w każdej kuchni, przynajmniej od czasu do czasu, dla wielu osób pozostaje zagadką, kiedy mówi się o jego działaniu prozdrowotnym.

Imbir – historia i pochodzenie

Imbir to tak naprawdę zbiorowa nazwa dla ponad 140 gatunków bylin z rodziny imbirowatych. Kiedy mówi się jednak o znanym każdemu imbirze, którego używamy na co dzień w kuchni, mowa tu o gatunku określanym jako imbir lekarski. Pochodzenie jego nie jest dokładnie znane, jednak przypuszcza się, że pochodzi z Melanezji. W każdym razie szybko rozprzestrzenił się stamtąd na inne obszary, w tym na Azję i Europę. Kłącze imbiru było stosowane w kuchni i w medycynie już 3000 lat temu w Azji i jest jednym z podstawowych surowców w medycynie ajurwedyjskiej oraz chińskiej, natomiast do Europy przywieźli je Fenicjanie. Dziś uprawiany jest głównie w Indiach, Chinach, Malezji i na Jamajce, a także w wielu innych krajach, chociaż w stanie dzikim znaleźć się go już praktycznie nie da.

Imbir – działanie zdrowotne oraz zastosowanie

Imbir swoje właściwości smakowe, zapachowe i zdrowotne zawdzięcza obecności  gingerolu, zingeronu i cytralu. Posiada on właściwości silnie rozgrzewające, co czyni go idealnym ziołem na różnego rodzaju infekcje. Posiada on właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze, co czyni z niego naturalny antybiotyk i lek przeciwwirusowy, który pomoże organizmowi rozprawić się z różnymi infekcjami. Imbir to tez naturalny środek przeciwbólowy, a badania naukowe potwierdziły jego olbrzymią skuteczność w przynoszeniu ulgi osobom cierpiącą na bóle migrenowe i neuralgiczne. Do tego czyści i chroni on wątrobę, ułatwia trawienie ciężkich tłustych posiłków i jest naturalnym spalaczem tłuszczu.

Imbir zażywać można w postaci surowej i sproszkowanej, przy czym większość osób wybiera proszek, gdyż jest on mniej problematyczny w zażywaniu i przechowywaniu, jednak warto jest przygotować też sok z imbiru, który sporządza się, miksując imbir ze szklanką wody przy użyciu blendera i dodając go do uprzednio zagotowanej wody. Taki sok z imbiru może zostać wzbogacony cytryną, miodem, kurkumą oraz innymi naturalnymi dodatkami, które wzmocnią jego działanie. Bardzo popularny jest też sok z imbiru z dodatkiem korzenia chrzanu, soku z cytryny oraz miodu, który jest niezwykle skutecznym spalaczem tłuszczu, a jednocześnie wywiera korzystny wpływ na odporność oraz układ krwionośny.

Imbir to jedno z najłatwiej dostępnych ziół, które na dodatek jest również niedrogie i przy tym charakteryzuje je niezwykle silne działanie. Warto jest posiadać go więc w kuchni, zarówno w formie sproszkowanej, jak i świeżej.